سی آر ام سالن زیبایی یا مدیریت ارتباط با مشتری CRM(Customer Relationship Management) و بازاریابی یکی از مهمترین رکن های اساسی کسب و کارها در صنعت زیبایی در این روزها می باشد و بدون آن موفقیت برای یک کسب و کار شدیداً سخت بوده شاید بتوان گفت غیر ممکن است. بدون سی آر ام سالن زیبایی یا مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) گاها نحوه بازاریابی سنتی می تواند حتی منجر به از دست دادن مشتری برای کسب و کار بشود. همه شرکت های بزرگ CRMرا تحت کنترل دارند و روزانه از آن استفاده می کنند. متاسفانه صاحبان سالن های آرایش و زیبایی در ایران در بسیاری از موارد از اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری غافل هستند.
بازاریابی مسیری طولانی را طی کرده است که از تفکر محصول محور به توسعه مدیریت ارتباط با مشتری رسیده است.
بسیاری از سالن های زیبایی در حال حاضر تصور می کنند سالنی کاملا مشتری مدار هستند، اما در واقعیت، نزدیک به تمامی سالن ها اصلا اطلاعاتی در مورد:
- نحوه کارکرد خود،
- نحوه ارتباط با مشتریان،
- میزان رضایت مشتریان و
- بازخورد خدمات
خود ندارند.
به صورت کلی تمام کسب و کارهایی که تفکر مشتری مداری ندارند باید تغییر کنند و هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد، به واسطه اینکه هر چه در زمان پیش می رویم قدرت رقابت پذیری رقبا در بازارها افزایش یافته و دست یابی به جامعه مشتریان سخت تر و پیچیده تر می شود. ایجاد تفکر مشتری مداری در هر کسب و کار خصوصا در سالن های آرایشگاه که با تعداد بالای پرسنل در حال خدمت دهی هستند، مستلزم ایجاد انگیزه برای تغییر فرهنگ و نحوه کار در سالن است.
تیم توسعه کسب و کار نرم افزار چهره با توجه به سابقه ۱۳ ساله برای حضور در اکثر آرایشگاه های برند و مشهور ایران، کلینیک ها و سایر مراکز مرتبط با صنعت زیبایی ایران با توجه به اهمیت بی سابقه سی آر ام سالن زیبایی یا مدیریت ارتباط با مشتریان تمرکز خود را در سال گذشته بر این موضوع گذاشته است و با کمک گیری از بسیاری از متخصصین حاضر در این صنعت و مطالعه مدل ها و الگوهای رفتاری و عملکردی سالن های و کسب و کارهای مرتبط با زیبایی در سایر بخش های دنیا داده های ارزشمندی در این مورد به دست آورده است.
همچنان که می دانیم در مورد سی آر ام آرایشگاه گروه های زیادی به صورت پراکنده یا متمرکز اقداماتی را در صنعت زیبایی ایران انجام داده اند اما در بسیاری از موارد اقدامات موثر نبوده و نتایج ملموسی برای سالن های زیبایی به همراه نداشته است. این موضوع دغدغه اصلی تیم توسعه کسب و کار نرم افزار چهره در حین مطالعات در ارتباط با مدیریت ارتباط با مشتریان در صنعت زیبایی کشور بوده است و تمام بررسی ها حول ریشه یابی ناکارآمدی مدیریت ارتباط با مشتریان در حال حاضر در بسیاری از سالن ها متمرکز بوده است. در نهایت نتیجه گیری تمام بررسی ها به این نکته انجامیده است که مشکل عمده در ارتباط با ناکارآمدی حال حاضر مدیریت ارتباط با مشتریان صنعت زیبایی ایران:
- نبود دیدگاهی روشن از وضعیت بازار این صنعت،
- نبود دیدگاه روشنی از نحوه عملکرد گذشته سالن ها به صورت جداگانه و همچنین نحوه عملکرد کل این صنعت در ایران،
- نبود اطلاعات متقن در مورد رفتار مشتریان صنعت زیبایی ایران و همچنین
- نبود اطلاعات دقیق از نحوه اثرگذاری عملکردهای مرتبط با مشتری مداری بر روی رفتار مشتریان
در این صنعت می باشد.
با توجه به کاستی های موجود ، تیم توسعه کسب و کار چهره اقدامات و عملکرد خود را به جای تمرکز صرف بر روی CRM به دو سمت معطوف کرده است
- در ابتدا و به عنوان قدم اصلی و لازم تمرکز و مطالعه بر روی
- بررسی و آنالیز داده های صنعت زیبایی کشور،
- مشتریان صنعت زیبایی،
- رفتارشناسی و نحوه پاسخدهی مشتری به تلاش های تبلیغاتی سالن های زیبایی و همچنین
- بازده گذشته نگر سالن های زیبایی. و در قدم بعدی
- مدیریت ارتباط با مشتریان در زمانی که دید کامل و جامعی در یک کسب و کار زیبایی به وجود آمده است.
اولین قدم برای تغییر هرگونه کسب و کار در حوزه زیبائی به ویژه آرایشگاه ها به سمت یک کسب و کار مشتری مدار، ایجاد ایده تجاری برای سالن می باشد. از طریق ایده کسب و کار، سالن می تواند چالش های آینده را ببیند و چشم اندازی مناسب برای مسیر آینده تدوین کند. برای دستیابی به هدف، مدیریت و صاحب سالن باید چشم انداز سالن را به کارکنان اطلاع دهند و الهام بخش نیروهای سرویس دهنده در تمام بخش های سالن باشند. هر عضوی از سالن باید این دیدگاه را درونی کند و کاملا به آن اشراف داشته باشد که این اشراف و عملکرد رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت که در نتیجه خدمات با کیفیت بالا برای مشتری می باشد.
مرحله دوم این است که بفهمید سالن در حال حاضر کجاست. ابزار کلیدی برای تحلیل وضعیت سالن، ابزار پایش اطلاعات و CRM آرایشگاه می باشد. پایش اطلاعات روشی است که برای مشاهده رابطه سالن با محیط عملیاتی آن و نحوه عملکرد آن بر اساس داده های قبلی سالن (یا به عبارتی بررسی های گذشته نگر) استفاده می شود. از طریق روش های پایش اطلاعات، کسب و کار می تواند دریابد که آیا یک سالن مشتری مدار است یا خیر و برای توسعه تفکر مشتری مداری چه اقداماتی باید انجام شود. لازم به ذکر است که ایده پایش اطلاعات سالن محور و کشوری و نحوه انجام آن تنها توسعه تیم توسعه کسب و کار چهره مطرح و اجرایی شده است.
مرحله نهایی پایش اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری، نگرش پرسنل و دیدگاه های آنهاست. تفکر مشتری مداری از مدیریت سالن شروع می شود. مدیریت سالن باید علاقه خود را به تفکر مشتری مداری نشان دهد و دائماً آن را در سالن خود و در مقابل کارکنان سالن برجسته کند.
در حال حاضر نرم افزار چهره به عنوان معروفترین و پرکاربرد ترین نرم افزار مدیریت جامع آرایشگاه های کشور دارای بخش سی آر ام سالن زیبایی های کامل حرفه ای در پکیج کامل خود می باشد که می تواند ابزار مناسبی در سالن ها برای مدیریت ارتباط مشتریان باشد که از طریق این لینک می توانید اطلاعات کامل و جامع در مورد این نرم افزار و نحوه تهیه آن به دست بیاورید،
به علاوه تیم توسعه کسب و کار چهره برای غنای بخش سی آر ام سالن های زیبایی و خارج کردن نحوه مدیریت مشتریان از بن بست کنونی که بسیاری از سالن های زیبایی در آن گرفتار آمده اند تیم آنالیز داده ها و مشاوره اختصاصی خود را آماده همکاری با سالن های زیبایی کشور کرده است.
برای دریافت راهنمایی ها و توضیحات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۳۵۴۳۴۱۰۸۸ خانم مهندس منفرد مسئول تیم توسعه کسب و کار چهره تماس گرفته یا به صورت حضوری به شرکت مراجعه فرمائید.
سوالات خود در مورد نحوه مدیریت ارتباط با مشتریان را می توانید صرفا از طریق واتساب از کارشناسان توسعه کسب و کار چهره بپرسید.
شماره واتساب: ۰۹۹۰۱۷۷۵۳۰۶